2017-03-02

” Jesus älskar dig. Kom igår det! Han förlåter allt. Jag ville bara säga det.” 
Kvinnan som uttalade orden gick av bussen strax efter att det sista ordet klingade ut i tystnaden. Jag hann se hennes stora leende.

Nu var det inte till mig hon sade detta utan till någon som satt framför mig i bussen. När personen gick av några stationer senare såg jag att hon bar hijab. En ung tjej. Det klack till i mig. Fasen, att jag satt och mejlade istället för att hänga med i vad som hände runt omkring!

För det är i sådana här situationer som jag vill vara en del av ett samhälle som agerar. Jag brukar sätta en ära i att bita ifrån. Jag hade velat ställa mig upp och säga: ”Låt henne vara!”. Jag har hört alltför många historier om hur kvinnor som bär hijab får stå ut med vidriga kommentarer, insinuationer och påhopp. Det är banne mig inte ok någonstans.


Igår missade jag att agera medmänniska. Det känns inte bra. Nästa gång tänker jag inte göra det. Gör inte det du heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar