2017-03-07


Idag finner orden inte mig. Det bubblar i min mage, värker i mitt hjärta och orden surrar runt som ilskna bisvärmar i huvudet.

Jag har läst dagens #5inistagram om #kärlekskneget.
Kärlekskneget. Låter det gulligt? Rent av rart? Googla i så fall termen. Eller börja med att läsa den här texten. Läs sedan på instagram enligt ovan.

Jag skulle vilja skriva en glödande text om ämnet. Heterotvåsamhetens fälla. Om vem som har koll på födelsedagar, gympakläder och namnen på grannens barn. Vem som byter handdukar, gör rent kylskåpet och jobbar för ett mysigt hem. Och om vem som tar ansvar för relationen – och alla jäkla relationer.

För kärlekskneget är inte bara att ha största ansvaret för hushållsarbetet och projektledarrollen i familjen, det är det osynliga ansvaret för stämningen i familjen och i relationen.

Jag skulle också vilja skriva om vikten att komma vidare ur den här skiten genom att uppfostra inkännande pojkar. Att fylla världen med unga män som har vett att bryta det här mönstret.

Men idag skriver jag ingen lång text om ämnet. Idag har många andra skrivit så bra. Läs deras texter på Instagram. Om ämnet är nytt för dig är det extra viktigt. Om inte kan det kanske ge kraft till förändring. Och mod till diskussion.

För det är dags att börja prata om det här, vid fikabordet på jobbet, på släktträffen och kompismiddagen. Det är inte utlämnande mot din partner att prata om hur fördelningen hemma hos er i er vardag ser ut. Det är inte pinsamt om du tar det största ansvaret fast du är missnöjd med det.

En ojämställd fördelning är vardag i många familjer. En gör hela tiden mer, och tar hela tiden mer ansvar för att få vardagen att fungera och familjen/partnern att må bra. En gör mycket mer, en annan gör betydligt mindre. Det är hög tid att diskutera det även utanför hemmens fyra väggar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar