2013-12-13

Lucia - skådespel på lika villkor

Är luciatåget ett skådespel med roller att besätta? Ett lättsamt ljus i vintermörkret? Eller en tradition som ska följa ett visst givet mönster? I år har jag fått anledning att fundera över det här med könsuppdelningen i förskolors och skolors luciatåg.


Jag älskar luciafirandet som tradition i vintermörkret, men jag ser det som ett skådespel där barnen spelar olika roller. Och precis som på Dramaten och andra teatrar tänker jag att mans-/kvinnorrolller borde kunna spelas av barnen oavsett kön.

Jag vet att det tidigare och traditionellt "alltid" varit så att flickor varit lucia eller tärnor, och pojkar stjärngossar. Pepparkaksgubbar är ju ett ganska nytt påfund och verkar således inte vara så könsstereotypt. Tomtenissar vet jag inte alls hur könsuppdelat det traditionellt sett har varit men nog verkar det allmänt så att både flickor och pojkar får ikläda sig tomteklädsel och vara nissar.

Inför lucia 2013 har det varit en del debatt kring om de två sistnämnda rollerna alls har att göra i ett luciatåg.  Fotoförbudet som många kommuner infört har också diskuterats i media. Men om vem som spelar vilken roll har det varit tyst. Vissa år har jag läst om någon skola där en tonårspojke röstats fram som lucia, men i år har jag överhuvudtaget inte sett några skriverier kopplade till kön.
Därmed inte sagt att det inte diskuteras, men i den allmänna debatten saknar jag detta perspektiv.

Då jag inte är så mycket för att dela upp barn utifrån kön så är jag tveksam till att att skolor/förskolor bestämmer att flickor inte får ha strut på huvudet till sitt lusselinne eftersom de är flickor, att pojkar inte får ha glitter till sitt för att de är pojkar, osv. Ändå verkar det vara den gängse bilden på Sveriges skolor.

Jag anser inte att det är ok med sådana förbud om man ska följa skollag/läroplaner:

”Vuxnas sätt att bemöta flickor och pojkar liksom de krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma flickors och pojkars uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Förskola ska motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar ska i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.”
Läroplan för förskolan (Lpfö 98/10)

Skolan ska aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter. Det sätt på vilket flickor och pojkar bemöts och bedöms i skolan, och de krav och förväntningar som ställs på dem, bidrar till att forma deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt. Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster."
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11)
dvs den läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshem som gäller från och med ht-2011. 

Traditionella könsmönster och könsroller ska alltså motverkas. Det kan man ju tycka vad man vill om. Jag tycker att det är utmärkt.
Kopplat till luciafirandet (en del i skolans/föskolans verksamhet) tycker jag vidare att det är klart som korvspad att barnen ska få klä ut sig till vilken lusseroll de vill, oavsett kön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar