Efter att ha väntat fem minuter i telefonkön till en budfirma vill jag bara skrika. Varför är det så många företag som fortfarande bjuder på skvalradio medan kunden väntar?
Jag är förbluffad över att det finns företag som tror att de genom att "bjuda på" skrällande musik tillför ett mervärde till kunden. När det dessutom är svajig mottagning blir hela företeelsen löjlig. Och plågsam.
Tiden i en telefonkö kan användas på många olika sätt. En vild gissning är att det inte är helt ovanligt att den som väntar gör som jag och mina kollegor, det vill säga ägnar sig åt något annat än att aktivt sitta still och vänta. Arbeta, prata med en annan person, läsa eller skriva något, och så vidare.... Att göra detta med högljudd musik i örat är betydligt svårare. (Och att använda högtalarfunktion för att få händerna fria är stört omöjligt eftersom oljudet sprider sig över hela omgivningen).
Vill jag som kund lyssna på musik under tiden jag väntar på svar i ett företags telefonkö så kan jag göra det - genom att själv välja det jag gillar och spela det där jag befinner mig.
I mitt tycke är musiken i telefonkön en dinosaurie, en rest från en tid när vi var fjättrade vid en stationär telefon. Säkert överdriver jag när jag tänker mig att det var välkommet och fräscht under en tid när samtalen ringdes från en telefonmöbel i hallen. Men oavsett, modernt känns det inte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar